Om slimmer te worden … sporten?

marketing analytics book

Het lijkt nu heel redelijk dat mensen die zich bezighouden met mentale activiteit zittend werken en inderdaad het grootste deel van hun leven in deze positie doorbrengen. Kantoren, vergaderingen, vergaderingen, auditoria, klaslokalen, bureaus – allemaal om te zitten en bij voorkeur niet te bewegen. Is het mogelijk dat het lichaam van de professor slechts een manier is om zijn hersenen naar een wetenschappelijke conferentie te krijgen? Het is tijd om dit in twijfel te trekken. Omdat onze hersenen zijn ontworpen om ongeveer 19 kilometer per dag te lopen. Dit is hoeveel onze voorouders gedurende de dag hebben doorgemaakt, en toen werkten hun hersenen goed.

In zijn boek “Brain Rules. Wat u en uw kinderen moeten weten over de hersenen ”, leidt moleculair evolutiebioloog en pedagoog John Medina, gebaseerd op een schat aan wetenschappelijk bewijs, de regels van de hersenen af ​​die nuttig zijn voor iedereen die streeft naar de meest effectieve activiteit en een zinvol leven.

De eerste regel op de checklist van John Medina is dat de hersenen beter werken door te sporten.

“Hoewel er veel discussie is over de evolutie van de mensheid, wordt één feit erkend door paleoantropologen over de hele wereld. In twee woorden kan het als volgt worden geformuleerd: we waren in beweging. En meer.

We bewegen te weinig en eisen te weinig van onszelf, maar onze hersenen streven nog steeds naar activiteit. “

Het wetenschappelijke bewijs toont duidelijk aan dat beweging de mentale prestaties stimuleert en aanzienlijk verbetert. Dit komt door het feit dat lichaamsbeweging en lichaamsbeweging de bloedcirculatie verbeteren en dienovereenkomstig de hersenen beter voeden door glucose af te geven voor energieverbruik en zuurstof, wat helpt om het lichaam van schadelijke deeltjes te reinigen. Ook wordt door fysieke activiteit in het lichaam de productie van eiwitten verhoogd, wat bijdraagt ​​aan het creëren van neurale verbindingen.

De essentie van deze hersenregel wordt eenvoudigweg geformuleerd door John Medina:

“Om de mentale capaciteit te verbeteren – beweeg.”

Dit is wat onderzoek te zeggen heeft over de voordelen van fysieke activiteit:

Zelfs kleine wandelingen meerdere keren per week verbeteren de hersenfunctie. Door elke dag 20 minuten te lopen, wordt het risico op een angina-aanval – een van de belangrijkste oorzaken van leeftijdsgebonden mentale stoornissen – met 57 procent verminderd;

Door twee keer per week aerobics te trainen, wordt het risico op dementie gehalveerd en op Alzheimer met 60 procent;

In één experiment waarbij mensen met een depressie betrokken waren, verving krachtige lichaamsbeweging antidepressiva. Zelfs in vergelijking met medicijncontrole heeft een dergelijke therapie positieve resultaten opgeleverd. Bij zowel depressie als angst had lichaamsbeweging een onmiddellijk positief en blijvend effect. Het is effectief voor zowel mannen als vrouwen, en hoe langer het wordt gebruikt, hoe hoger de effectiviteit. Deze techniek is vooral effectief in moeilijke gevallen, maar ook voor ouderen.

Hoeveel heb je nodig om te studeren? John Medina antwoordt – “het water slijt de steen weg”. Minstens twee keer per week een half uur lichamelijke activiteit is voldoende en er zullen al merkbare verbeteringen optreden.

Eén experiment toonde aan dat het IQ van geharde bankaardappelen toenam na 4 maanden consistente aerobics. En dezelfde resultaten werden bevestigd in een soortgelijk experiment met schoolkinderen. Maar de betreurenswaardige paradox is dat bij het nastreven van hogere cijfers steeds meer scholen afstappen van lichamelijke opvoeding en pauzes nemen. Gezien de impact van fysieke activiteit op cognitieve prestaties, heeft deze benadering geen zin.

John Medina biedt mogelijke oplossingen voor de problemen van een zittende levensstijl – om niet aan een bureau te studeren, maar op een loopband die langzaam beweegt. En voor managers – om te werken en vergaderingen te houden zonder te zitten, maar ook op loopbanden, waaraan notitieblokken zijn bevestigd om ideeën te schrijven. Overigens voeren enkele bijzonder vooruitstrevende bedrijven al een soortgelijke praktijk in.

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

instagram target market