Klanten zijn essentieel voor je organisatie. Ze zorgen ervoor dat de omzet stijgt én je daardoor dus kunt groeien. Het is dan ook niet gek dat ondernemers dagelijks bezig zijn met het werven van klanten én het behouden van klanten. Toch hoor je de laatste jaren steeds vaker dat het goedkoper is om bestaande klanten te behouden in plaats van het werven van nieuwe klanten. Maar hoe doe je dit precies? Wij leggen het je graag uit!
Bestaande klanten die blijvenWat veel bedrijven denken is dat als ze eenmaal een klant hebben, dat deze klant ook bij hen blijft. Maar dit is niet altijd het geval! Bestaande klanten kunnen er namelijk snel voor kiezen om een product of dienst af te nemen bij een concurrent. Het behouden van een klant is dus niet zo makkelijk als het lijkt. Hiervoor zul je ze voldoende aandacht moeten geven en moeten ze niet het gevoel hebben dat je hen minder belangrijk vindt. Dit brengt ons gelijk bij het volgende punt.
KlantentrouwOm bestaande klanten bij je te houden, zijn er verschillende klantentrouw-strategieën. Dit is een loyalty programma dat ervoor zorgt dat je bestaande klanten meer producten en diensten afneemt, omdat je relevant genoeg voor hen bent. Het is een van de belangrijkste inkomstenbronnen van bedrijven. Zo heb je inzicht in welke klanten een bron van inkomsten zijn en zo kun je hen gerichte aanbiedingen doen. Als je inspeelt op hun persoonlijke wensen en behoeftes zullen ze zich ook gewaardeerd voelen en een band met je opbouwen.
Kwaliteit en serviceHiernaast is het natuurlijk ook erg belangrijk dat je goede service en kwaliteit levert. Je kunt een bestaande klant namelijk op geen enkele manier behouden als zij niet tevreden zijn over de producten en diensten die je hen aanbiedt. Zorg daarom voor een goede transparante service en blijf altijd vriendelijk en behulpzaam. Ook is het goed om op een volwassen manier om te gaan met klachten. Geef toe dat je iets beter had kunnen doen en kom ook met een gerichte oplossing voor de klant. Het doel is om de klant weg te laten gaan met een goed gevoel.
Verras de klantHier denk je misschien niet meteen aan, maar het is bijzonder effectief! Klanten zijn namelijk ook mensen en iedereen vindt het leuk om cadeautjes te krijgen. Stuur daarom af en toe een bedankje naar de klant en laat weten dat je aan hen denkt op bijzondere momenten. Succes gegarandeerd! |