Tips voor het behouden van klanten

Tips voor het behouden van klanten

Klanten zijn essentieel voor je organisatie. Ze zorgen ervoor dat de omzet stijgt én je daardoor dus kunt groeien. Het is dan ook niet gek dat ondernemers dagelijks bezig zijn met het werven van klanten én het behouden van klanten. Toch hoor je de laatste jaren steeds vaker dat het goedkoper is om bestaande klanten te behouden in plaats van het werven van nieuwe klanten. Maar hoe doe je dit precies? Wij leggen het je graag uit!

 

Bestaande klanten die blijven

Wat veel bedrijven denken is dat als ze eenmaal een klant hebben, dat deze klant ook bij hen blijft. Maar dit is niet altijd het geval! Bestaande klanten kunnen er namelijk snel voor kiezen om een product of dienst af te nemen bij een concurrent. Het behouden van een klant is dus niet zo makkelijk als het lijkt. Hiervoor zul je ze voldoende aandacht moeten geven en moeten ze niet het gevoel hebben dat je hen minder belangrijk vindt. Dit brengt ons gelijk bij het volgende punt.

 

Klantentrouw

Om bestaande klanten bij je te houden, zijn er verschillende klantentrouw-strategieën. Dit is een loyalty programma dat ervoor zorgt dat je bestaande klanten meer producten en diensten afneemt, omdat je relevant genoeg voor hen bent. Het is een van de belangrijkste inkomstenbronnen van bedrijven. Zo heb je inzicht in welke klanten een bron van inkomsten zijn en zo kun je hen gerichte aanbiedingen doen. Als je inspeelt op hun persoonlijke wensen en behoeftes zullen ze zich ook gewaardeerd voelen en een band met je opbouwen.

 

Kwaliteit en service

Hiernaast is het natuurlijk ook erg belangrijk dat je goede service en kwaliteit levert. Je kunt een bestaande klant namelijk op geen enkele manier behouden als zij niet tevreden zijn over de producten en diensten die je hen aanbiedt. Zorg daarom voor een goede transparante service en blijf altijd vriendelijk en behulpzaam. Ook is het goed om op een volwassen manier om te gaan met klachten. Geef toe dat je iets beter had kunnen doen en kom ook met een gerichte oplossing voor de klant. Het doel is om de klant weg te laten gaan met een goed gevoel.

 

Verras de klant

Hier denk je misschien niet meteen aan, maar het is bijzonder effectief! Klanten zijn namelijk ook mensen en iedereen vindt het leuk om cadeautjes te krijgen. Stuur daarom af en toe een bedankje naar de klant en laat weten dat je aan hen denkt op bijzondere momenten. Succes gegarandeerd!

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Wanneer het tijd is om je kleintje kennis te laten⁢ maken met nieuwe ‌smaken⁤ en ​texturen,‌ kan het stomen ⁤van

...

Wat doet een slotenmaker? Een slotenmaker helpt bij het openen, repareren en beveiligen van deuren. Dit varieert van het vervangen

...

Hoe muziek en beleving je evenement naar een hoger niveau tillen: 5 tips van DJ Big Blender Een goed evenement

...

Het runnen van een bedrijf kan een uitdaging zijn, vooral wanneer het gaat om het beheersen van de kosten. Een

...

Waarom kiezen voor een plantenbak van 90×90 cm? Een plantenbak van 90×90 cm biedt talloze voordelen voor je tuin, balkon

...

Kunststof profielen worden vaak gezien als standaardoplossingen voor veel toepassingen, maar op maat gemaakte kunststof profielen bieden veel meer mogelijkheden.

...

Wanneer je op zoek bent naar een grafsteen in Rotterdam dan is het belangrijk om een bedrijf te vinden dat

...

Het regelen van een nalatenschap is een complexe en vaak emotioneel beladen taak. Of u nu bezig bent met het

...

Vloerverwarming bij laminaat is een populaire keuze voor veel huiseigenaren, omdat het zorgt voor een comfortabele en gelijkmatige warmteverdeling in

...

Luister, als je ooit hebt gedroomd over het upgraden van je CNC-machine, maar dacht dat het net zo ingewikkeld was

...

Even eerlijk, het internet is zowel een zegen als een vloek. Aan de ene kant heb je de hele wereld

...

Het aannemen van een kennismigrant kan een waardevolle aanvulling zijn op je team, vooral als je op zoek bent naar

...

Een sandwichpaneel is een revolutionair bouwmateriaal die een aanzienlijke impact hebben op de constructie-industrie. Het bestaat uit twee lagen, meestal

...

Het ondernemerschap brengt een scala aan uitdagingen met zich mee, en een van de meest cruciale beslissingen is vaak gerelateerd

...

In de hectische omgeving van de horeca is efficiëntie van cruciaal belang. Of je nu een bruisend restaurant runt of

...

Je kent het wel, een verfrissend drankje op een warme dag met perfecte ijsklontjes die in je glas tinkelen. Dat

...

Het volgen van de beste NLP opleiding kan in de praktijk een ontzettend belangrijke meerwaarde betekenen voor heel wat mensen. Het komt

...

Tijdens het rijden met de motor zal je uiteraard eveneens behoeften hebben aan aangepast schoeisel. Voor heel wat mensen geldt

...