Voor leerlingen is het belangrijk om gevarieerde en afwisselende lessen te hebben, omdat ze anders hun aandacht er niet bij kunnen houden. Misschien lees jij deze blog nu wel omdat je een docent bent en merkt dat je leerlingen moeite hebben zich te concentreren en de lessen saai beginnen te vinden. Wanneer je leerlingen minder interesse in de les hebben, is het hoog tijd voor een andere didactische werkvorm. Dit kun je doen door de juiste didactische vaardighedente gebruiken. In deze blog kun je meer lezen over verschillende didactische werkvormen, en kun je informatie vinden over hoe je je leerlingen stimuleert met de leerstof aan de slag te gaan. Lees dus snel verder!Kinderen hebben hun eigen leerstijlDe Amerikaanse psycholoog Kolb deed onderzoek naar het leergedrag van kinderen en kwam erachter dat elk kind zijn eigen leerstijl heeft. Geen enkel kind is hetzelfde, en dit is ook het geval op het gebied van leerstijlen. De meeste docenten gebruiken altijd dezelfde leerstijl. Deze werkt misschien goed voor de ene leerling, maar niet voor de andere. Sommige leerlingen zullen hierdoor minder goed kunnen meekomen met de lessen. Door gebruik te maken van verschillende lesgeefmethodes is dit te voorkomen. Gebruik hiervoor goed klassenmanagement. Soorten leerlingenEr zijn verschillende leerstijlen te onderscheiden bij kinderen. De eerste is de doener. Deze leerling leert het beste door te experimenteren. Hij is erg praktisch en gedijt het beste bij praktijkopdrachten. De tweede leerstijl is de dromer. Dit is vaak een introverte leerling die op zichzelf is. Het is iemand die niet in hokjes denkt en vaak tot oplossingen komt door een probleem in een ander daglicht te zetten. De derde is de denker, een rationele leerling. Hij is op zoek naar een logische oplossing voor een probleem en beredeneert graag. De laatste leerstijl is die van de beslisser. Dit is een persoon die houdt van structuur en op gestructureerde wijze te werk gaat. Didactische werkvormenEr zijn in totaal vijf soorten didactische werkvormen. Je kunt deze werkvormen inzetten en zo elke leerling zo goed mogelijk helpen. Je kunt zelf bepalen hoe je je rol invult, je kunt bijvoorbeeld zelf veel de leiding nemen en de leerlingen de stof uitleggen, maar je kunt de leerlingen ook zelf laten experimenteren en praktijkgericht laten leren. Natuurlijk moet je er als docent ook rekening mee houden dat je kiest voor een werkvorm die bij de klas en situatie past.
|
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- De voordelen van een cursus online marketing Om je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten kun je als volwassene opleidingen en cursussen volgen bij Fabius Opleidingen. Alle opleidingen zijn praktijkgericht en stomen...
- Cursus Engels Den Haag Wil je graag een cursus Engels in Den Haag volgen met je bedrijf? Dan kan DNA languages je daarbij helpen. Zij bieden verschillende zakelijke cursussen...
- Een examenbureau dat volledige efficiëntie biedt Een onderwijsinstelling heeft natuurlijk een professioneel examenbureau nodig. Een bureau dat niet alleen examens aanbiedt die de leerstof van leerlingen en studenten zo goed mogelijk...
- Hoe gemotiveerd te blijven en vergelijking los te laten We hebben allemaal wel eens van die dagen dat we het gevoel hebben dat we geen energie meer hebben. Elke motivatie die we hadden lijkt...
- Dit is waarom leerlingen fan zijn van digiborden Dit is waarom leerlingen fan zijn van digiborden Digiborden zijn de laatste jaren steeds populairder geworden op scholen in heel Nederland. Slimme, interactieve borden nemen...
- Artificial Intelligence Cursus Het doel van kunstmatige intelligentie is altijd eenvoudig geweest: mensen helpen efficiënter te werken door een deel van hun taken over te nemen. Dat wordt...