Digitalk
Image default
Onderwijs

Dit is waarom leerlingen fan zijn van digiborden

Dit is waarom leerlingen fan zijn van digiborden

Digiborden zijn de laatste jaren steeds populairder geworden op scholen in heel Nederland. Slimme, interactieve borden nemen de plaats in van de conventionele zwarte en witte borden. Leerlingen worden hierdoor in staat gesteld om te leren aan de hand van visuele hulpmiddelen op zowel een onafhankelijke als een collaboratieve manier.

Maar waarom hebben de leerlingen profijt van de transitie naar een digibord?

  1. Een betere leerervaring

Deze interactieve borden maken van leren een boeiende aangelegenheid door het gebruik van visuele elementen. Omdat deze lessen audiovisueel van aard zijn, kunnen studenten de concepten die worden onderwezen efficiënter begrijpen.

  1. Een nieuwe manier van samenwerken

Leerlingen kunnen tegelijkertijd tekenen of schrijven op hetzelfde bord, iets wat hun creativiteit stimuleert, en een klaslokaal met een smartboard tot een samenwerkingslokaal maakt.

  1. Een verbeterde focus

Een digitaal schoolbord zorgt ervoor dat leerlingen meer aandacht hebben voor wat er wordt onderwezen, en ze kunnen ook de aantekeningen die de leraar gebruikt opslaan en later weer openen. Hierdoor is het in wezen niet meer nodig om aantekeningen te maken tijdens het college, waardoor men zich beter kan concentreren op het behandelde onderwerp.

  1. Interactieve lessen maken leren leuk

Interactieve lessen zijn een leuke manier om te leren. Verschillende studies hebben aangetoond dat leerlingen beter leren wanneer de lessen interactief van aard zijn. Leerlingen kunnen zich lessen die op een interactieve manier zijn gegeven ook beter herinneren. Leraren melden ook dat leerlingen door een interactief bord in de klas gretiger zijn om ermee te werken omdat ze de technologie interessant vinden.

  1. Doen in plaats van luisteren

Je hebt het waarschijnlijk al ergens gehoord, maar leerlingen onthouden sneller door te doen. Leerlingen onthouden maar 10% van wat ze lezen en 20% van wat te ze horen. Dit in tegenstelling met het actief bezig zijn met de leerstof, want leerlingen onthouden 90% van wat ze doen. 

https://www.ctouch.eu/nl/digiborden