Voor veel Europeanen is de elektrische auto niet te betalen, althans als we de verhalen mogen geloven van de Europese brancheorganisatie ACEA. Er zijn vijftien grote Europese auto-, truck en busbouwers aangesloten bij de ACEA. Volgens de ACEA is de toekomst van CO2-reducties sterk afhankelijk van de ontwikkelingen van elektrisch rijden. Helaas, blijft de betaalbaarheid van elektrische auto’s een grote belemmering voor een groot deel van de Europeanen. Zo is het marktaandeel van elektrische voertuigen in landen met een minder-sterke economie nagenoeg nul. Zo een 85% van alle elektrische auto’s in Europa worden slechts in 6 Europese landen met de sterkste economieën verkocht (o.a. Nederland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland). Doelstellingen zijn onrealistischDe europese doelstelling dat tegen 2025 15% van de auto’s op de weg elektrisch moet zijn lijkt niet realistisch. Momenteel is het aandeel van elektrische auto’s minder dan 1% van de omzet van automakers. Automakers zetten dan ook vraagtekens bij de EU-doelen. Daarnaast is de infrastructuur voor elektrisch rijders op zn minst gebrekkig te noemen. Van de 100.000 laadpalen in Europa is ruim 75% geconcentreerd in vier landen. Volgens de ACEA wordt er dan ook te weinig rekening gehouden met een grote kloof tussen landen. ConclusieElektrisch rijden heeft wel degelijk de toekomst, maar of iedereen op de korte termijn elektrisch gaat rijden blijft de vraag. |
http://reithpower.nl/ |