Hoe kan ik mijn marketingbudget bepalen?

Digitalk

Het belang van een marketingbudget

Een marketingbudget bepalen doe je om inzicht te krijgen in je mogelijkheden voor wat betreft marketing. Misschien heb jij wel grootse plannen maar ontdek je dat je daar te weinig budget voor hebt. Of andersom: je gebruikt je beschikbare budget niet optimaal en behaalt daardoor niet de gewenste resultaten. In dit artikel ontdek jij hoe je je marketingbudget bepalen kunt.

Creëer aandacht voor je strategieën

Een van de belangrijkste redenen is het aandacht schenken aan je marketing. Het is niet goed als je zomaar wat aanrommelt op dit gebied. Een doordacht plan gaat je verder helpen en zorgt voor structurele groei van je online fundament. Als je per moment handelt is de kans dat je niet de gewenste resultaten bereikt. In online marketing is het aangaan van langdurige klantrelaties erg waardevol. Zonder daadwerkelijke structuur realiseer je deze klantrelaties niet zo makkelijk. Door te kijken naar je marketingbudget ga je bewust bezig met deze zaken.

Adverteren is een groot onderdeel

Het bedenken, maken, publiceren en monitoren van advertenties voor je business is niet gratis. Het kost tijd en daarmee kost het ook geld. Afhankelijk van de methode van adverteren kan het zijn dat je grote hoeveelheden geld uitgeeft zonder daarvoor resultaat terug te krijgen. Dat zou zonde zijn. Realiseer je daarom dat adverteren een groot onderdeel is van je marketingbudget.

Vergeet ook content creëren niet

Het maken van content kost tevens tijd en daarmee geld. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s op je website, gepersonaliseerde afbeeldingen, marketingvideo’s, blogs et cetera. Er moeten manuren in worden gestoken om deze content op een fatsoenlijke manier te realiseren. Hiervoor krijgt je personeel betaald. Ook dit is een onderdeel van je marketingbudget.

Social media onderhouden vraagt tevens tijd

Social media is een krachtige tool voor vele ondernemers. Er kan een groot publiek mee bereikt worden en de klantrelaties kunnen er extra door verstevigd worden. Maar je moet voorkomen dat je achter de feiten aan gaat lopen. Als er een opmerking, klacht of vraag via social media binnen komt moet je daar direct op reageren. Alles afhandelen in het laatste uur van je werkdag is niet klantvriendelijk. Dit kost tijd. Afhangend van de grootte van je bedrijf kun je overwegen om hiervoor personeel aan te nemen. Uiteraard worden deze kosten ook opgenomen in je marketingbudget.

Houd de resultaten grondig bij

Online marketing draait om resultaten inzien en waar nodig bijsturen. Het is belangrijk dat gekeken wordt hoe bijvoorbeeld advertentiecampagnes of social media campagnes scoren. Als dit onvoldoende is, kan er gekozen worden om bij te sturen of om de campagne stop te zetten. Of je kiest er juist voor om een goed lopende campagne extra aandacht te geven. Het in de gaten houden van deze resultaten kost ook tijd en daarmee geld. Zo zie je dat er vele factoren van invloed zijn op het bepalen van je marketingbudget.

https://www.omcbase.nl/marketingbudget-bepalen/