Hoe voer je zelf een zoekwoordenonderzoek uit?

Digitalk

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is een onderzoek dat gewijd is aan termen waarop jij graag wilt worden gevonden via Google. Als je net begint met je bedrijf, als je een nieuwe weg in wilt slaan of wanneer je website wel een extra boost in zichtbaarheid kan gebruiken: het kan altijd. Je kijkt welke zoektermen relevant zijn voor jouw business. Deze verzamel je en bundel je. Daarna zoek je overeenkomende onderwerpen bij elkaar en als laatste kijk je de zoekvolumes na. Een eigen zoekwoordenonderzoek uitvoeren duurt wellicht even maar is zeer rendabel voor je onderneming.

Verzamel alle relevante zoekwoorden voor jouw business

Een zoekwoordonderzoek doen is zeer nuttig als je bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep aansnijdt of een nieuw aanbod hebt. Het kan ook een rijke aanvulling zijn op je reeds bestaande marketingstrategie. Het kan ertoe leiden dat je woorden ontdekt waar je aanvankelijk niet aan hebt gedacht. Het kan zomaar zijn dat je met juist die zoektermen nieuwe klanten gaat binnenhalen. Het is wel belangrijk dat het aansluit bij je business. Zorg niet voor zogenaamd clickbait: iets beloven wat je uiteindelijk niet levert of nakomt.

Bundel de zoekwoorden en categoriseer ze

Als je al je gevonden zoektermen bij elkaar hebt gezet dan kun je ze categoriseren. Vaak zijn er overkoepelende onderwerpen te vinden waarin je deze kunt plaatsen. Zo kun je bijpassende content schrijven voor een speciaal onderwerp. Je hoeft dan niet elke keer weer op zoek naar exact die zoekterm in die hele lange lijst. In plaats daarvan weet je precies waar die staat en kun je ook nog bijbehorende termen inzien.

Kijk naar hoe goed de zoekwoorden scoren

In bepaalde tools wordt getoond hoe vaak (per maand) mensen op een zoekterm zoeken. Over het algemeen geldt: hoe hoger de zoekterm scoort, hoe beter je erop vindbaar wordt. Alleen zit daar een grens aan. Bij zeer ‘concurrerende zoektermen’ is de kans groot dat er enorme bedrijven achter de marketingstrategie zitten met bakken met geld. Je verspilt dan je tijd en je geld door toch te proberen hier hoog op te scoren. Longtail zoekwoorden zijn dan de oplossing. Dat zijn zoektermen die bestaan uit meerdere woorden, waardoor de zoekopdracht zelf heel specifiek wordt.

Hulp nodig bij het maken van een zoekwoordenonderzoek?

Het kan lastig zijn om helemaal in je eentje een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Wellicht heb je er de tijd niet voor of kun je niet echt relevante termen bedenken. Schakel dan de hulp van een specialist op het gebied van online marketing in. Deze kan jou zeker helpen met het uitvoeren van jouw zoekwoordenonderzoek.

https://www.omcbase.nl/eigen-zoekwoordonderzoek-uitvoeren/