Kwalitatieve verpakking

Steeds meer mensen onderschatten het belang van een goede verpakking. Wanneer je product in de winkel ligt in schappen naast vele andere concurrerende producten dan moet de verpakking ervoor zorgen dat het product meer opvalt dan de anderen. Dat klinkt allemaal erg logisch, maar hoe doe je dat?

Een verpakking is eigenlijk deel van je product. Het hoort daarom ook bij de 6p’s. De 6p’s zijn de verschillende marketingtools waar de meeste mensen mee werken. I het begin van de marketing waren er maar vier P’s. Deze P’s waren Product, Prijs, Plaats en promotie. Later, toen de marketing meer ontwikkelde en meer uitgebreid werd, zijn hier twee P’s aan toegevoegd. Dit waren de P’s van Personeel en ‘Packaging’. We weten allemaal dat ‘Packaging’ ‘verpakking’ is. De verpakking is dus volgens de marketing net zo belangrijk als het product. Dit komt omdat de verpakking eigenlijk het eerste communicatie moment is tussen jou en de klant of mogelijke klant.

Wat kan je doen? Er zijn natuurlijk net als altijd heel veel mogelijk opties. Hieronder hebben we een aantal van de meest belangrijke en meest gehanteerde en dus succesvolle tips voor je klaarstaan:

Tip een is: ken je doelgroep. Het hele marketing verhaal draait om de doelgroep. Je stemt niet alleen je product af op de doelgroep. Je stemt ook de verpakking af op de doelgroep. Je spreekt met de verpakking niet alleen maar zoveel mogelijk potentiele klanten aan maar het liefst natuurlijk klanten die bij je doelgroep behoren.

Tip twee: weet wat je wilt vertellen. Vertel allen de belangrijkste info. Voor eventuele extra info kun je altijd met een Qr code printer een link naar een infopagina aanbrengen.

Tip drie: kies de juiste verpakking. Het product bepaald voor een deel welke materialen je kan gebruiken, maar je kunt dit wel met zoveel mogelijk vrijheid indelen. De keuze aan materialen die je kunt printen is ongelimiteerd. Met een Folie printer kun je zelfs op folie printen.