De afgelopen eeuw heeft voor de Westerse wereld in teken gestaan van het kapitalisme. De samenleving draaide vrijwel volledig op geld dat verkregen werd door bedrijven door de hele wereld. Deze bedrijven werden dankzij onder andere reclames steeds groter en succesvoller. Een gevolg is echter dat mensen tegenwoordig helemaal lamgeslagen zijn door reclame. Subtielere reclames zijn daarom steeds effectiever aan het worden dan overduidelijke reclames. Dit subtiele adverteren noem je ook wel inbound marketing, waarvan sluikreclame een effectieve en populaire variant is. Sluikreclame op YouTubeNaast streamingdiensten als Netflix en Videoland, wordt er door de gemiddelde westerling ook veel naar video’s op YouTube gekeken. Vooral jongeren en jongvolwassenen maken veel gebruik van de website en app, wat YouTube adverteren erg aantrekkelijk maakt voor bedrijven. Steeds meer zie je bedrijven die content makers op YouTube sponsoren om hun producten subtiel te gebruiken tijdens video’s om op die manier kijkers en fans te beïnvloeden om het product ook te kopen en te gaan gebruiken. Sommige bedrijven kiezen er echter voor om de YouTuber eerlijk te laten zijn over hun gebruik van het product en de kijkers ook een review te laten maken. Dit soort advertenties zie je steeds meer en zijn ook erg effectief. Gebruik van influencersEen andere methode voor sluikreclame, wat erg vergelijkbaar is met degene hierboven, is het sponsoren van zogenaamde influencers. Influencers zijn mensen die een groot aantal volgers hebben op bepaalde social media apps en hun bekendheid gebruiken om reclame te maken voor verschillende bedrijven. Zo kunnen bedrijven hun product opsturen naar zo’n influencer, die er vervolgens een foto mee post of een video mee post op zijn of haar sociale media. Dit doen ze overigens niet gratis. Veel influencers krijgen hier veel geld voor en mogen vaak het product ook houden. Net zoals bij de YouTubers kunnen bedrijven er ook voor kiezen om de influencers te vragen om eerlijk te zijn over het adverteren, waardoor het niet sluikreclame wordt, maar overduidelijke reclame. Beide methodes hebben effect, maar welke het meeste effect heeft, verschilt per bedrijf en per influencer. Gewoon op TVDe langst bestaande vorm van sluikreclame is misschien wel de sluikreclame die we al jaren op televisie zien. Dit gebeurt bijvoorbeeld in bekende soapserie, waarin je een acteur bijvoorbeeld een flesje Heineken open ziet trekken, of cornflakes van een bepaald merk ziet eten. Op deze manier wordt er dus niet direct reclame gemaakt, maar worden kijkers onbewust beïnvloed om het product zelf ook te kopen. |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Het belang van internetmarketing In onze huidige zakenwereld is marketing van erg groot belang. Vooral op het gebied van online marketing is dit een stuk belangrijker geworden tegenwoordig en...
- Voordelen van SEO in Almelo Wat zijn de voordelen van SEO in Almelo? Als je nog niet weet wat de voordelen van de SEO in Almelo zijn, dan is het...
- SEO bureau Doelbewust SEO bureau Doelbewust online marketing heeft al meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Daarom hebben wij ook heel veel soorten...
- Online marketing bureau Nijmegen Ben jij op zoek naar een online marketing bureau Nijmegen dat proactief meedenkt en jouw verder helpt? Dan ben je bij Go Online aan het...
- Wist je dat boilers met een anti- kalk functie zorgen voor een gezonde soepele huid? Wist je dat boilers met een anti- kalk functie zorgen voor een gezonde soepele huid? Een droge huid of eczeem is onaangenaam en wordt dikwijls...
- Facebook marketing inzitten: de do’s en don’ts Bij facebook marketing heb je natuurlijk do’s en don’ts. Dit is natuurlijk bij bijna alles het geval. Maar dus ook zeker bij facebook marketing. Sommige...