De betekenis en voordelen van marketing automation

Wie in de marketingwereld werkt, heeft ongetwijfeld de term ‘marketing automation’ al eens horen vallen. Maar wat betekent dat nu precies? En is het iets dat voordelig is voor jouw bedrijf? De belangrijkste antwoorden staan in dit artikel beschreven. 

Marketing automation betekenis

Marketing automation is een strategie die geautomatiseerde processen inzet om leads te creëren, om te zetten in klanten en deze klanten zo lang mogelijk te behouden. Dat gebeurt door op bepaalde momenten automatisch specifieke boodschappen te versturen (meestal via e-mail).

De 5 voordelen

Als bedrijf inzetten op marketing automation biedt vele voordelen;

  1. Tijdsbesparing door repetitieve taken te automatiseren
  2. Synergie tussen marketing, sales en andere bedrijfseenheden
  3. Meer conversies en kwalitatieve leads
  4. Kostenbesparing: minder mensen nodig
  5. Betere relatie met prospects en klanten

Wat kan je automatiseren?

Marketing automation is breed inzetbaar. Je kan bijvoorbeeld een welkomstbericht sturen aan nieuwe inschrijvers met nadien een automatische follow-up. Het is ook nuttig voor lead nurturing, waarbij een prospect gestimuleerd wordt om een vervolgactie te ondernemen (en uiteindelijk een aankoop te doen). Marketing automation kan daarnaast oude klanten, die al een tijdje geen aankoop meer deden, heractiveren.

Tips voor marketing automation

  • Start eenvoudig. Je hoeft niet direct alles te automatiseren. Start simpel, en schaal op wanneer mogelijk.
  • Vergelijk tools. Er zijn verschillende marketing automation tools op de markt. Vergelijk ze goed op basis van hun functionaliteiten. Niet alle functies zijn relevant voor jouw bedrijf.
  • Denk aan kwaliteit. De resultaten van je campagnes hangen samen met de kwaliteit van je contactlijst. 
  • Werk samen. Marketing automation is vaak gelinkt met andere delen van het bedrijf (sales, customer support…). Een goede communicatie is dus cruciaal.