Voedingsadvies

Om onze gezondheid op peil te houden, is het belangrijk dat we goede voeding binnen krijgen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan want door onze moderne levensstijl schiet er niet echt veel tijd over om eens even een gezonde maaltijd op tafel te zetten. De voedingsindustrie weet dit en springt daar handig op in met gemaksvoeding. Het is op zich niet erg om je hier een keertje aan te bezondigen maar besef wel dat dit voedsel van een inferieure kwaliteit is.

Waaruit bestaat goede voeding dan wel? Goede voeding bestaat uit de volgende vier groepen: granen, eiwitbronnen, koolhydraten en verse groenten en vers fruit.

Er bestaan vijf soorten granen, namelijk tarwe, gerst, rogge, haver en boekweit. Je kunt granen het beste zo ongeraffineerd mogelijk eten.

Vlees, kip, vis en eieren zijn belangrijk eiwitleveranciers. Behalve belangrijke bouwstoffen voor onze spieren en skelet leveren deze eiwitbronnen ons ook energie.

Wie halen onze vitaminen en mineralen voornamelijk uit groenten en fruit alsook energie en koolhydraten. De belangrijkste vitamines zijn vitamine A, B-complex, C, D en K. De belangrijkst mineralen zijn Calcium, Magnesium, Natrium, IJzer, Zink en Fosfor.

Koolhydraten halen wij voornamelijk uit bronnen als rijst, pasta, mie en aardappelen. De gezondste varianten voor de pasta en de rijst zijn de volkoren varianten vanwege de beste voedingswaarde.

Als je maaltijd deze ingrediënten bevat, ben je goed bezig. Dan mag je, omdat je het verdient, een toetjes of een lekker drankje toe nemen.

Het valt soms niet mee om met onze drukke agenda elke avond een goede maaltijd op tafel te zetten. Hierdoor missen jij en je familie waarschijnlijk wat belangrijke essentiële voedingsstoffen. Daarom is het goed dat je ook de natuur een handje kunt helpen door het innemen van supplementen. Zo heb je bijvoorbeeld de producten van Topvitamins.nl en NowFoods. Pas wel op voor een overmaat. Te veel van bepaalde vitamines of mineralen heeft juist een averechts effect.

http://www.topvitamins.nl